Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Kánonjogi Posztgraduális Intézet
Kánonjogi Korrepetitor
Tesztek - Megoldások
Dr. Greszné
Becsei Katalin Témavezető:
Dr. Kuminetz Géza
Bevezetés
Tanulmányaim során nemegyszer kellett rádöbbenem
arra, hogy pár nappal a szigorlat előtt, nem kis nehézséget okoz egy-egy téma
felidézése. Vajon mit kellene tennem ahhoz, melyik tanulási módszer segítene
abban, hogy összefüggéseiben is elsajátítsam az anyagot. Elég néhány átfogó
jellegű csavaros kérdés a témával kapcsolatban, s az addig oly biztosnak vélt
tudás szertefoszlik. Készség szintjén tudni valamit, a megszerzett ismeretet
alkalmazni, az elméletet gyakorlatra váltani nem kevés energia-befektetést és
egyedi módszereket igényel. Azonban nem mindegy, hogy a befektetett energia milyen
mértékben térül meg, és stabil biztos tudást jelent-e az elért jó jegy?
Másrészről még a legjobb eredménnyel letett vizsga után is gyakran gondot
jelent a tanultak gyakorlati alkalmazása, más összefüggésben való felidézése.
Meggyőződésem, hogy a csak egyféle tanulási
(számonkérési) módszer az esetek döntő többségében nem alapozza meg a
rendszerezett tudást. Az anyag „biflázása” egészen más ismeretet eredményez,
mint egy vázlat megírása. Mást nyújt a tesztek megoldásainak tanulása és mást
az esszékérdések kidolgozása
A teszt a tudás vizsgálatára alkalmas,
meghatározott, zárt szerkesztésű feladatsorból álló próba. Előnyei: az
értékelés objektív a zárt szerkesztés miatt, hiszen a megoldás csak
egyféleképpen értelmezhető, lehetővé teszi az önellenőrzést, és az
önértékelést. Így a tanulásnak is megfelelő eszköze lehet, hiszen felszínre
kerülhetnek a hiányosságok. Hátrányául szokták felróni a teszteknek, hogy
mechanikus gondolkodásra szoktatnak, éppen ezért úgy kell azokat megalkotni,
hogy e hátrányból előnyt kovácsoljunk: a mechanikusan megtanulandó
ismeretanyagot kell ezen a módon feldolgozni. Hiszen kinek jutna eszébe a
szorzótáblában mélyebb összefüggéseket keresni, annak megtanulása során. Másik
hátránya a teszteknek a vaktalálat lehetőségének kockázata, de az értékelésnél
ezt megfelelően figyelembe kell venni. Természetesen a tesztek önmagukban,
egyedüli számonkérésként nem megfelelők, hiszen a hallgatók verbális
képességeit (ami a jogi pályán rendkívül lényeges) nem vizsgálja.
Szakdolgozatom elkészítésénél, a tesztsorok
összeállításánál két szempont vezérelt, a kánonjogoktatás és a hallgatók
felkészülésének segítése. A feladatsorok összeállításának alapjául Erdő Péter
„Egyházjog” és „Latin – magyar egyházjogi kisszótár” című kézikönyvei
szolgáltak. Feldolgozásra az alábbi részek kerültek: Bevezetés a kánoni jogba
(47-78. o), Általános szabályok (81-199. o), Isten népének joga (204-384. o).A tesztek elkészítéséhez természetesen igénybe vettem a
hatályos Egyházi Törvénykönyvet és Dr. Takács György: Jogászok – latinul című
könyvét.
A Kánonjogi korrepetitorban végig az alábbi
teszttípusokkal dolgoztam:
v
Feleletválasztás
igaz-hamis
Megoldásának módja: el kell dönteni, hogy a
felsorolt állítások közül melyik igaz, és melyik nem. Pl.:
1. A kánonjog-tudomány ágainak egyike az egyházi
családjog. (igaz)
2. A VII. sz. legjelentősebb gyűjteménye a Collectio Hispana, amely a Dionysius-féle kollekción kívül afrikai, hispániai, galliai
zsinati határozatokat, és pápai dekretálisokat is
tartalmaz. (nem igaz)
v
Többszörös
választás (asszociáció)
Megoldásának módja: A betűvel jelölt állítások közül az igaza(ka)t kell megjelölni. Egy kérdésnél több helyes állítás is lehetséges. Pl.:
1. Nem minősül(nek) részegyháznak az alábbi(ak)
B. Területi prelatúra
C. Tábori püspökség
D. Eparchia
Megoldás: A
2. Területi szempontból a társulás(ok)
lehet(nek):
A. Egyházmegyei társulás
B. Egyházmegyeközi társulás
C. Országos társulás
D. Nemzetközi társulás
Megoldás: A, C, D
v
Fogalomfelismerés (ez is
asszociációs feladat)
Megoldása: a meghatározás és az állítások közötti kapcsolat felismerése. Pl.:
Ez az a jogintézmény mely biztosítja, hogy a törvény címzettjei kellőképpen megismerhessék a törvény tartalmát.
A. Interpraetatio
B. Vacatio legis
C. Iuris prudentia
D. Motio
Megoldás: A
v
Relációanalízis:
A feladat egy állításpárt (két mondatrészt) tartalmaz, melynek részállításai
(1. és 2.) egyaránt lehetnek igazak és hamisak. Ha mindkét állítás igaz, akkor
közöttük vagy van, vagy nincs összefüggés.
A: Mindkét mondatrész
igaz, és közöttük van összefüggés.
B:
Mindkét mondatrész igaz, de nincs közöttük összefüggés.
C:
Az első mondatrész igaz, a második
hamis.
D:
Az 1. mondatrész hamis, a 2. igaz. E: Mindkét mondatrész hamis.
Fontos: A két
mondatrésznek (a két állításnak) meg kell állnia önmagában, tehát azokat mindig
az „ezért” vagy a „mert” szócska választja el egymástól. Pl.:
1. A másokra terhet rovó
kiváltság megszűnhet törvényes elévülés révén, mert a kötelezettségtől meg lehet szabadulni elévülés útján. (A)
2. A szabályzatok
sajátos értelemben vett előírások, mert a
szabályzat kibocsátásának a joga az önkormányzati jog következménye (B)
3. A sógorság akadálya
csak az érvényes házasságból származik,
ezért csak az elhált házasság képezheti a sógorság akadályának az alapját.
(C)
4. A megfelelő ok a
lemondás érvényességéhez szükséges, mert
az elfogadásra szoruló lemondást a hatóságnak csak megfelelő és arányos ok
esetén szabad elfogadni. (D)
5. Az egyházjog
törvényfogalma elsősorban formai jellegű ezért,
az egyházi törvény érvényességének nélkülözhetetlen feltétele, hogy
meghatározott eljárással hozzák, és különleges formában bocsássák ki. (E)
v
Egymáshoz
tartozók összekötése: (egyszeres asszociáció)
Megoldása: betűvel és
számmal jelzett személy, testület, kinevezés feladat stb. egymáshoz rendelése.
A.
Apostoli Szentszék 1.
Kinevezése nem kötelező (B)
B. Püspöki helynök 2.
Nemzetközi társulás (A)
C. Plébánia 3.
Született tagok (D)
D. Papi szenátus 4.
Jogi személy (C)
E. Püspöki koferencia
tagsága 5. Kánoni küldetés (E)
Minden feldolgozott anyagrész végén rendszereztem a kulcsfogalmakat, fontos tudnivalókat. Természetesen a megoldásokat is elkészítettem, a bekezdések pontos megjelölésével. Egyes tesztsoroknál olyan latin jogi szakkifejezéseket használtam, melyek nem találhatók meg a kézikönyvben. Ezeknek a magyarázatát a függelékben adtam meg.
Külön köszönetemet szeretném kifejezni Dr. Kuminetz Géza professzor úrnak, aki hozzájárult ahhoz, hogy e kissé szokatlan szakdolgozat elkészülhessen.
Tartalomjegyzék
Fejezet |
Egyházjog oldalszám (tól-ig) |
Kérdéstípus |
Kérdés sorszáma (tól-ig) |
ELSŐ RÉSZ BEVEZETÉS A KÁNONI JOGBA |
47-78 |
FELELETVÁLASZTÁS (IGAZ-HAMIS) |
1-30 |
|
|
TÖBBSZÖRÖS VÁLASZTÁS |
31-39 |
|
|
KULCSFOGALMAK, TUDNIVALÓK |
40-65 |
MÁSODIK RÉSZ ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK |
81-199 |
FELELETVÁLASZTÁS (IGAZ-HAMIS) |
66-286 |
|
|
FOGALOMFELISMERÉS |
287-329 |
|
|
TÖBBSZÖRÖS VÁLASZTÁS |
330-350 |
|
|
RELÁCIÓANALÍZIS |
351-416 |
|
|
KULCSFOGALMAK, TUDNIVALÓK |
417-503 |
HARMADIK RÉSZ ISTEN NÉPÉNEK JOGA |
204-384 |
FELELETVÁLASZTÁS (IGAZ-HAMIS) |
504-617 |
|
|
MEGFELELTETÉS |
618-619 |
|
|
FELELETVÁLASZTÁS (IGAZ-HAMIS) |
620-781 |
|
|
FOGALOMFELISMERÉS |
782-813 |
|
|
TÖBBSZÖRÖS VÁLASZTÁS |
814-853 |
|
|
MEGFELELTETÉS |
854-863 |
|
|
RELÁCIÓANALÍZIS |
864-964 |
|
|
KULCSFOGALMAK, TUDNIVALÓK |
965-979 |
Versek
Lelkem rongyos ruháját reszketve gombolom
Szerelem
Érintés
Villámtréfa
Mérnek, méregetnek
Hétköznapok
Érintetlenség
Boldogság
Vallomás
Fájdalom
Anyaság
Porszem
Kérdések
Egyedül
Mint asszonyod
Gyere
Töredékek
Profán gravitáció
Curriculum vitae
Egyéb írások, fájlok
A császár valóban meztelen
Az idő pénz, vagy mégse?
A matrimonium virgineum
A szabadság pásztora
Az idő
Ha szárnyalni nem tudsz, legalább bicegj!
Gondolatok házasságról, gyermekvállalásról, szerelemről
Baka dolgozat bevezetése
A kánonjogi hallgatók szociológiai és motiváltsági viszonyainak felmérése
Háztartásgazdaságtan szakdolgozat Összefoglalás
Háztartások stratégiája - Család és közgazdaságtan Bevezetés
Homo oeconomicus-e a nagycsaládos házaspár?
Falusi turizmus - Nagycsaládos üdülő Összefoglalás
Az Internet lehetőségei az egészségügyben
A gyermeknevelés költségei
Levélcím: gresz kukac hu.inter.net
Vissza a kezdőlapra